تفاوت کابل مسی و آلومینیومی

تفاوت کابل مسی و آلومینیومی

در تاسیسات و سیم‌کشی سازه‌های مختلف یکی از پرکاربردترین اجزاء یا اتصالات کابل است که کابل‌ها انواع و کاربردهای مختلفی داشته و بنابراین در هنگام خرید و استفاده نیز طرفداران خاص خود را دارند. به همین دلیل بررسی تفاوت کابل مسی و آلومینیومی برای کسانی که قصد خرید این نوع کابل‌ها را دارند بسیار ضروری است.

کابل‌های مسی و آلومینیومی دو نوع اصلی و بسیار رایج جهت اتصالات است و مسئله‌ای که وجود دارد این است که بسیاری از افراد تفاوت کابل‌های مسی با کابل‌های آلومینیومی را بطور دقیق نمی‌دانند و ما قصد داریم که در ادامه این مطلب بطور مفصل به تفاوت این دو نوع کابل کاربردی بپردازیم.

  1. کاربرد

یکی از تفاوت‌های عمده و قابل بحث بین کابل‌های مسی و آلومینیومی بر سر کاربرد و کارایی این دو نوع کابل است و امروزه استفاده از کابل آلومینیومی در خطوط فشار قوی برق که جریان باید فواصل زیادی را طی کند تا به مقصد برسد بسیار رایج شده است.

چراکه حتی وزن یک سیم آلومینیومی با یک و نیم برابر سطح مقطع بیشتر، نسبت به کابل مسی برای عبور مقدار جریان مشابه وزن کمتری دارد و به این دلیل از آن در خطوط برق هوایی نیز استفاده بسیاری می‌شود.

در مقابل از کابل و سیم مسی نیز در شرایطی مانند کابل‌کشی بین شهری، سیم‌کشی ساختمانی، آهنربای الکتریکی، سیستم‌های روشنایی، کابل شبکه اینترنت، ساخت موتور  الکتریکی و پمپ شارژ ماشین‌های برقی، ساخت کولرگازی و… استفاده بسیاری می‌شود. یکی از برندهای مطرح در تولید این نوع کابل‌ها، سیم و کابل کسری است.

در مجموع می‌توان گفت که امروزه از کابل‌های آلومینیومی به دلیل وزن پایین، قیمت مناسب و… استفاده بیشتری در خطوط انتقال و توزیع برق به کابل‌های مسی ترجیح داده می‌شود و روز به روز استفاده از آن در حال افزایش است اما کابل مسی نیز مزایای خاص خود را داشته و هنوز هم در بسیاری از موارد استفاده از آن ترجیح داده می‌شود.

تفاوت کابل مسی و آلومینیومی
  1. رنگ

یکی از تفاوت‌های اساسی بین کابل مسی و آلومینیومی که به راحتی می‌توان بر اساس آن این دو نوع کابل را تشخیص داد رنگ این دو نوع کابل است و اگر روکش کابل مسی را برش دهید یک رشته سیم مسی رنگ و در کابل‌های آلومینیومی یک رشته سیم نقره‌ای را مشاهده خواهید کرد.

  1. وزن

اگر دو رشته کابل مسی و آلومینیومی را با طول یکسان در دست بگیرید وزن کابل مسی بیشتر از کابل آلومینیومی است حتی در بسیاری از مواقع که سطح مقطع کابل آلومینیومی بیشتر باشد بازهم احتمالا سبک‌تر خواهد بود بنابراین تفاوت وزن نیز یکی از تفاوت‌های این دو نوع کابل است.

  1. انعطاف‌پذیری بیشتر

یکی دیگر از تفاوت‌های این دو نوع کابل انعطاف‌پذیری بیشتر کابل‌های آلومینیومی نسبت به کابل مسی است و این مسئله را با تاب دادن این دو کابل می‌توانید احساس کنید.

  1. قیمت

یکی از تفاوت‌های عمده بین این دو نوع کابل قیمت پایین‌تر کابل‌های آلومینیومی نسبت به کابل‌های مسی است چراکه قیمت هادی مس بیشتر از هادی آلومینیوم است.

  1. رسانایی

رسانایی الکتریکی کابل‌های مسی نسبت به کابل‌های آلومینیومی بسیار بیشتر است به شکلی که رسانایی فلز آلومینیومی تنها 60 درصد فلز مس است.

  1. شکل تولید

کابل‌های مسی به شکل سیم افشان، نیمه ‌افشان، تخت، گرد و مفتولی قابل تولید هستند این در حالی است که کابل و سیم‌های آلومینیومی به صورت مفتولی تولید می‌شوند.

در ادامه مزایا و معایب کابل‌های مسی و آلومینیومی را توضیح خواهیم داد که باتوجه به این مزایا و معایب بیشتر به تفاوت این دو نوع کابل پی خواهید برد.

مزایا و معایب کابل آلومینیومی

کابل آلومینیومی

مزایا

  • حمل نقل و کار کردن با این کابل‌ها آلومینیومی به دلیل وزن کمتر و انعطاف بیشتر راحت‌تر است.
  • کار کردن با کابل‌های آلومینیومی در مجموع بسیار اقتصادی‌تر است.
  • انتقال الکتریکی در کابل‌های آلومینیومی به شکل یکنواخت صورت می‌گیرد.
  • نصب کابل‌های آلومینیومی نسبت به کابل‌‌های مسی بسیار راحت‌تر است.

معایب

  • یکی از معایب کابل آلومینیومی که می‌توان آن را جزء تفاوت‌های آن با کابل مسی دانست طول عمر مفید کمتر کابل آلومینیومی نسبت کابل مسی است.
  • کابل‌های آلومینیومی فقط به شکل مفتول وجود دارد.
  • کابل‌های آلومینیومی نسبت به کابل‌های مسی در مقابل اکسیژن زودتر اکسید می‌شوند.
  • با گذشت جریان برف از سیم و کابل آلومینبومی یک چرخه انقباض و انبساط در آن ایجاد می‌شود که خزش سرد نام داشته که می‌تواند باعث شل شدن اتصالات الکتریکی، جرقه، احتمال حریق یا ذوب وسایل و… می‌شود.

مزایا و معایب کابل مسی

مزایا

  • مقاومت کابل‌های مسی در مقابل مواد شیمیایی بسیار بالا است.
  • مقاومت کابل‌های مسی در مقابل عوامل محیطی همچون رطوبت و زنگ‌زدگی بالا است.
  • یکی از مزایای بارز کابل‌های مسی ظرفیت الکتریکی بیشتر این کابل‌ها است که می‌توان آن را جزء تفاوت‌های مهم این کابل‌ها با کابل‌های آلومینیومی دانست.
  • مصرف انرژی کابل‌های مسی در مقابل کابل‌های آلومینیومی کمتر است.
  • استحکام مکانیکی کابل‌های مسی بسیار بیشتر از کابل‌های آلومینیومی است.
  • حتی کابل‌های مسی اکسید شده نیز رسانایی خوبی دارند.
  • جدا از مسئله انعطاف شکل‌پذیری کابل‌های مسی بسیار بهتر است و راحت‌تر شکل موردنظر را به خود می‌گیرند.

معایب

  • کابل‌های مسی نیاز به تخصص و تجربه بیشتری جهت نصب و استفاده دارند.
  • به علت وزن بیشتر معمولا کار کردن با کابل‌های مسی و حمل و نقل آن‌ها دشوارتر است.
  • به علت ارزش مادی هادی مس احتمال به سرقت رفتن کابل‌های مسی بسیار بیشتر است.
  • به کار بردن کابل‌های مسی در مجموعه‌های بزرگ و به حجم زیاد گاها مقرون به صرفه نیست چراکه قیمت کابل‌های مسی بیشتر است و…

روش تشخیص سیم و کابل مسی از آلومینیومی

در مطالب فوق سعی کردیم که تفاوت‌های اصلی و عمده کابل‌های مسی و آلومینیومی را برای شما عزیزان مشخص کنیم اما اگر شما هیچ سررشته و شناختی از انواع سیم و کابل ندارید بهتر است تفاوت بارز سیم و کابل مسی از آلومینیوم را دانسته تا بتوانید آن‌ها را از یکدیگر تشخیص دهید.

روش تشخیص سیم و کابل مسی از آلومینیومی

سریع‌ترین راه تشخیص این دو نوع سیم و کابل رنگ آن‌ها است که بین سیم مسی و آلومینیومی کاملا مشهود است اما در مورد کابل لازم است شما مقداری از عایق روی سیم را برش زده تا رنگ سیم‌های داخل آن پیدا شود.

همچنین در یک سطح مقطع مشخص وزن کابل و سیم مسی به شکل قابل توجهی بیشتر از کابل و سیم آلومینیومی است و شما از روش مقایسه وزن نیز می‌توانید برای تشخیص این دو نوع کابل استفاده کنید اما بطور کل در صورتی که تفاوت این دو نوع کامل را ندانسته یا روش تشخیص آن‌ها برای شما سخت است بهتر است خرید و استفاده از آن را به افراد متخصص بسپارید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.